Conversie

Meten is weten!

Conversie is een marketingterm die zoveel betekent als: hoeveel van mijn bezoekers gaan ook effectief over tot een actie. Vaak denken we dan meteen aan de aankoop via een webwinkel, maar alles is afhankelijk van het doel dat je hierop plakt. Een bezoek aan jouw showroom kan even goed een soort conversie zijn. Alles hangt af van het doel dat je stelt, en dan ga je meten in hoeveel procent van de gevallen je dat doel bereikt.

Goed bezig?

Je moet het zo zien. Als er 10000 bezoekers online jouw webshop bezoeken, en 50 van hen kopen ook effectief iets aan, dan spreek je over een conversierate van 0,5 procent. Vaak gaan we dit percentage als graadmeter gebruiken voor hoe goed je webshop of online campagne presteert.

Kan altijd beter! 

De volgende stap is dat we aan conversieoptimalisatie gaan doen. We voeren eerst een nulmeting uit. Dit is een soort van “hoe het nu is”-meting. We gaan over een bepaalde tijdspanne opmeten hoe we presteren en dat resultaat gebruiken we later als vergelijkingsmateriaal.

Daarna voeren we een weloverwogen aanpassing door op je website, webshop of online campagne. Liefst één aanpassing per keer, zodat je duidelijk kan uitmaken dat de gemeten resultaten het gevolg zijn van die specifieke aanpassing. Gaat je conversie omhoog, weet je dat je aanpassing het hogere doel heeft gediend. Is je conversie gedaald, maak je de aanpassing ongedaan en probeer je iets anders.

Gaandeweg ga je zo je online inspanningen stapje voor stapje naar een hoger niveau tillen. 
 

Gevonden in ons magazine |

Bekijk alle artikels

Ontdek jouw groeiformule

Bezoek ons labo